Stress, overspannenheid en burn-out beginnen klein, en ik kan je helpen te ontspannen

Een burn-out begint heel klein, bij de eerste signalen van stress. Als je niet op tijd naar deze signalen luistert en je gedrag of je situatie aanpast, kunnen de gevolgen ingrijpend voor je zijn.

Stress

Als je situatie of omstandigheden meer van je vragen dan wat je aankan, kan je last krijgen van stress. Dit kan op werk zijn of in je privéleven. Overspannenheid volgt vaak op een combinatie van oorzaken. Eerst raak je overbelast en verlies je grip op de situatie, vervolgens kan je lichamelijke en mentale klachten krijgen. Het begint vaak met kleine signalen, zoals gespannenheid en slechter slapen. Als je deze eerste signalen van je lichaam negeert, kunnen je klachten verergeren. Dan kan je last krijgen van chronische stress en overspannenheid.

Overspannen

Als je overspannen bent, kan je er last van hebben dat je veel piekert, je gejaagd voelt, slecht slaapt, of bijvoorbeeld dat je snel emotioneel bent. Ook kan je moeite hebben met concentreren, lusteloos zijn en nergens meer zin in hebben of last krijgen van je maag of hoofd. Je functioneert niet meer goed op werk, maar ook boodschappen doen kan al te veel zijn.

Als je de eerste signalen opmerkt en er goed naar luistert, kan je er snel van herstellen. Dit doe je door veranderingen aan te brengen in je leef- en denkpatroon. Het kan je helpen om te inventariseren waar je spanning van krijgt en keuzes te maken in wat je doet of gaat doen. Stoot wat taken of activiteiten af. Neem ook elke dag tijd voor jezelf en ga naar buiten. Doe ontspanningsoefeningen of yoga om rust te krijgen. Zelfhypnose is een krachtig middel om diep te kunnen ontspannen.

Burn-out

Burn-outAls je de waarschuwingssignalen niet herkent of ze negeert, loop je risico op een burn-out. De gevolgen hiervan zijn veel heftiger. Je lichaam is zowel fysiek als mentaal uitgeput. Je zal ook niet meer om je klachten heen kunnen, en kan zo maar een tijdje uit de running zijn. Als je het moeilijk vindt om ‘nee’ te zeggen, als je perfectionistisch bent, een laag zelfbeeld hebt of altijd denkt loyaal en vriendelijk te moeten zijn, heb je meer kans op een burn-out.

Te veel druk op het werk is niet de directe aanleiding van een burn-out. Het werk zorgt er enkel voor dat jouw persoonlijkheidskenmerken worden getriggerd. Je hebt bepaalde patronen en gedragingen die voor jou gewoon zijn, maar die je wel kunnen belasten. De basis van de burn-out ligt uit eindelijk bij jezelf. Je hebt alleen iemand nodig die jou een spiegel voorhoudt, die anders kijkt. Wat is de kern van jouw burn-out? Wanneer jij de stap gaat zetten om van je burn-out af te komen, kan hypnotherapie goed helpen. Hierdoor kom je snel tot de kern van je probleem. Ik kan en wil je daar graag bij helpen!

Bron: stressplein.eu

Geplaatst in Weblog Esther Voetée

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*