Faalangst, andere angsten en fobieën zijn op te lossen

Angst is van oorsprong heel natuurlijk. Ons brein heeft de taak meegekregen ons te beschermen tegen gevaar of risico’s. Het wordt pas echt vervelend als het je belemmert in je dagelijks leven. Faalangst bijvoorbeeld kan heel verlammend werken.

Veel mensen zijn wel ergens bang voor. Sommige van deze angsten zijn ‘aangeleerd’ in de opvoeding of zelfs via DNA overgedragen. Dit kunnen angsten zijn voor situaties, dieren, dingen, sociale angsten, het maakt niet uit. Omdat het ontstaan van jouw angst of fobie meestal op onbewust niveau gebeurt, kan het eenvoudig opgelost worden met hypnose. Tijdens de hypnose wordt er contact gemaakt met het onbewuste. Wanneer jij inzicht krijgt in waarom je bang bent, lost het probleem op. De emotionele lading kan er dan afgehaald worden. De angst kan compleet gewist worden, alsof hij er nooit is geweest.

Angst is op te lossen!

Angst voor spinnen oplossen met hypnoseAngst voor spinnen (ofwel arachnofobie) is eenvoudig op te lossen met hypnose. Van nature zijn mensen niet bang voor spinnen, dit is op een of andere manier aangeleerd. Zo geldt dat voor de meeste fobieën. Mensen kunnen voor werkelijk alles een fobie ontwikkelen. Bijvoorbeeld voor lange woorden (sesquipedalofobie) voor groente (langanofobie) zelfs voor het nummer 666 (hexakosioihexekontahexafobie). En de wetenschap heeft voor elke fobie een prachtig ingewikkeld woord bedacht, zodat wij het in een hokje kunnen stoppen. Ik haal je graag uit dat hokje, want het is helemaal niet nodig om met je angst rond te blijven lopen.

Waar komt de fobie vandaan?

Een fobie is eigenlijk een niet-reële angst, die weinig of geen gevaar vormt. Mensen zijn gefixeerd op dat ene ding of die ene situatie. De vraag is, waar komt die angst vandaan? Wat is de ervaring geweest met dat voorwerp of die situatie? Er is een negatief gevoel gekoppeld aan dat voorwerp of die situatie. Wanneer een kleine angst is ontstaan, wordt dit door je brein opgeslagen als gevaar. Ter bescherming reageert je brein hier sterk op, waardoor de angst ook uit kan spreiden naar andere situaties.

Het verschil tussen angst en fobie, is dat een angst veel dieper kan zitten. Dit geldt vooral voor sociale angsten zoals faalangst of onzekerheid. Die worden vaak veroorzaakt door onverwerkte, weggedrukte emoties. Deze zijn opgeslagen in je onderbewuste.

Faalangst

Bij faalangst ben je vaak vooral bang om fouten te maken. Dit kan heel verlammend en belemmerend werken. Daardoor ga je situaties vermijden, waardoor je ook doelen minder vaak zult halen. Zo blijf je hangen in je oude patroon en kom je niet verder met wat je eigenlijk wil doen. Faalangstige mensen hebben vaak een negatief zelfbeeld en weinig zelfvertrouwen. Ze kunnen complimentjes niet goed aannemen. Ook kunnen ze last hebben van lichamelijke reacties, zoals rood worden, zweten, prikkelbaarheid en vermoeidheid.

Er zijn verschillende soorten faalangst. Cognitieve faalangst heeft te maken met kennis. Zowel met het opnemen als met het toepassen ervan. Denk hierbij bijvoorbeeld aan stress en fysieke klachten voorafgaand aan het maken van een examen. Sociale faalangst heeft te maken met het contact met andere mensen. Feestjes worden een opgave en presentaties geven is vreselijk. Motorische/lichamelijke faalangst tot slot heeft te maken met angst om je lichaam te gebruiken. Zo kan het voelen alsof je lijf helemaal verlamt als je autorijexamen moet doen. Vervolgens kan je je faalangst actief of passief hebben. Als je last hebt van passieve faalangst, vermijd je de angstige situaties. Bij een actieve faalangst bijt je je er juist volledig in vast, uit angst om niet perfect werk te leveren. Deze mensen zijn ook vaak heel perfectionistisch.

Hoe ontstaat faalangst?

Faalangst komt vaak voort uit negatieve ervaringen uit de jeugd; in de opvoeding of op school. Faalangst kan ook gekopieerd zijn van je ouders. Het kan ook gecreëerd worden in je werkomgeving, waar de prestatiedruk heel hoog is en leidinggevenden te hoge verwachtingen van je hebben. Wanneer die druk zo hoog is dat je het doel niet kan halen met jouw inzet en mogelijkheden, kan je bang worden om het fout te doen en dat je teleur moet stellen.

En hoe kom je er vanaf?

Er zijn een aantal dingen die je zelf kan doen om van je faalangst af te komen. Geef toe en accepteer dat je faalangst hebt, en vraag je af wat het ergste is dat je kan gebeuren als je ‘faalt’. Onthoud dat je fouten moet maken als je iets wil leren! Doe dingen waar je goed in bent om je zelfvertrouwen te boosten, en wees lief voor jezelf. Je mag best eens een misser maken, dat doet iedereen.

Ik snap natuurlijk heel goed dat dit niet zo makkelijk is. Daarom wil ik je helpen, wanneer jij kiest om jouw faalangst aan te pakken. Samen gaan we jouw onderliggende issues opsporen en aanpakken. Het is echt mogelijk om jezelf sterker te maken zelfvertrouwen te krijgen. Wacht niet langer en pak je angst aan!

Geplaatst in Weblog Esther Voetée

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*